Wednesday 9 October 2013

[Media Sosial] Keburukan & Kebaikan

Hello & Assalamualaikum

FACEBOOK.  Kebanyakan orang mesti ada walaupun tak semua. Memang Facebook ni dah jadi fenomena 1 dunia lah siap ada lagu Cinta MukaBuku, kalau parodi tak payah cakap lah.

Banyak pro & kontra kita boleh nampak dengan Facebook ni  contoh nya :

Pro:

1) Dapat kawan baru.
-Kat Facebook aku dapat kawan baru yang boleh share info ape-ape. Dulu masa poli aku selalu lah jugak tanya kawan-kawan kat Facebook pasal IT. Padahal aku jumpa pun tak pernah.

2) Dapat jumpa kawan-kawan lama balik.
-Aku boleh cakap dengan Facebook ni kawan yang dulu aku tak bercakap sekarang dah boleh pum pam pum pam sakan.

3) Business
-Dari segi nak buat business, Facebook sebagai platform memang terbaik lagi-lagi aku suka beli barang online. Kadang-kadang online Facebook tu sebab survey barang je. Perempuan kan.

4) Perbincangan group.
-Berkesan untuk student tak pun group yang kita minat. Dulu aku pernah join group RunningMan Fans lagi. Mesti berbulu sir dengar. Hihii.

Kontra:

1) Khabar Angin
-Ini memang aku tak suka sebab banyak info dalam Facebook dimanipusi. Kebanyakannya pasal halal haram makanan. Demmm !

2) Privasi
-Mesti ada orang yang sebok nak ambik tau hal korang. Aku couple dengan sapa pun sebok nak kepochi. Lepas tu bahan. Dasar!

3) Ditipu
- Aku tak tau perempuan zaman sekarang tak pikir atau ape. Senang sangat kena tipu dengan laki yang nak duit.

4) Game
- Ini tambahan sebab aku tak suka orang invite game.

Facebook ini bergantung pada orang yang guna. Kalau pandai guna masa yang betul okelah. Kalau cara kita salah siap lah orang bagi hadis cakap Facebook itu lagho.

Bye.

No comments:

Post a Comment