Saturday 14 December 2013

Sesi Pembentangan Aplikasi Komputer

Hello & Assalamualaikum.

Alhamdulillah, settle jugak presentation tasks powerpoint dan access. Gila penat. Boleh kata macam nak buat final projek pulak yedak. Walaupun aku dah biasa present-present mini final projek tiap-tiap sem tapi masih tak boleh lawan nervous tu. Aku dah ready dialogue nak cakap apa, last-last ayat tunggang-langgang.

Walaupun group aku mengalami masalah sikit dari segi teknikal semasa presentation, tapi berpuas hati sebab semua bagi komitmen. Slide bertukar banyak kali, video berapa kali retake. Editing lagi. Kalau ikutkan group aku dah ready awal aku rasa, lepas je cuti pertengahan sem, kitorang tiap-tiap minggu buat meeting dan discussion. Shooting awal-awal, tapi mungkin salah kitorang lambat jumpa sir, jadinya nak ubah balik tu kelam kabut sikit.

Berkaitan dengan acces, masa godek-godek buat acces baru aku perasan masa diploma dulu pernah guna acces. Kahkah!. Dah tua pelupa jadinya. Tapi dulu basic saja setakat masuk data sebab kena link dengan xampp ke java ke prolog ke apa tah. Tengok lupa lagi. Hmm.

Aku nak share sikit, masa praktikal dekat USIM dulu ada lah buat final projek berkaitan video, kononnya filem pendek. Jalan cerita asal adalah kawan aku dan seorang lagi pelajar praktikal komunikasi massa UITM yang buat.
Kemahen poster nye. Filem pendek je pummm. Macam poyo je nama nak censored.
Buat storyboard selepas disuruh potong potong. Nampak tak fokus sampai tercucuk-cucuk gunting. Inilah dinamakan passion dalam kerjaan konon nya

Kami beruntung sebab dibantu dari segi prop macam kamera dan jurukamera dari staff tempat praktikal. Depa hebat owh. Guide kitorang, secara tak langsung tau lah cara nak shoot dengan betul.


Tengok dua kawan praktikal yang semangat mengedit. Tapi aku tak buat editing sebab fokus pada projek aku dengan kawan lagi sorang buat sistem. (rujuk gadis bersweater kelabu)

Buat video atau filem pendek ni bukan senang sebenarnya. Konsep, idea kena jana, kos lagi. Tapi agak enjoy jugak kan bila buat.

Bye.

No comments:

Post a Comment